Creier

DE CE SĂ STIMULĂM EMISFERA DREAPTĂ A CREIERULUI ÎN PRIMII ANI DE ȘCOALĂ?

           Emisfera cerebrală dreaptă constituie regiunea dreaptă și superioară a creierului. Adică cuprinde porțiunea dreaptă a cortexului cerebral.

           Emisfera dreaptă a creierului se ocupă de abilităţile spaţiale, recunoaşterea facială şi procesarea muzicii. Partea dreaptă a creierului se ocupă de înţelegerea imaginilor vizuale şi îi ajută pe oameni să le ofere sens.

           În timp ce emisfera stângă este considerată o emisferă verbală, analitică, aritmetică și detaliată, emisfera dreaptă este considerată o emisferă non-verbală, muzicală, sintetică și holistică.

Copil desenand

           Emisfera dreaptă se ocupa de limbajul non-verbal. Emisfera cerebrală dreaptă (în mod normal) nu participă la desfășurarea activităților verbale, cum ar fi vorbirea, limbajul, citirea sau scrierea.

           Această emisferă este considerată ca o structură vizuo-spațială, unde principalele funcții desfășurate sunt legate de analiza și raționamentul despre elementele vizuale și spațiale.

           Emisfera cerebrală dreaptă joacă un rol principal în dezvoltarea activităților legate de muzică. Învățarea de a cânta la un instrument, de exemplu, are loc în principal în această emisferă a creierului.

           La fel, elemente precum melodia, ritmul sau armonia sunt procesate de emisfera dreaptă a creierului.

           Spre deosebire de emisfera cerebrală stângă, emisfera dreaptă nu prezintă o funcție analitică, ci adoptă o activitate sintetică. Emisfera dreaptă permite postularea ipotezelor și ideilor pentru ca acestea să fie contrastate, iar generarea gândurilor nu trebuie să fie întotdeauna supusă analizei detaliate sau testelor de veridicitate.

           Funcționarea emisferei cerebrale drepte adoptă o poziție metodologică care analizează elementele prin metode integrate și globale. Gândurile generate în emisfera dreaptă nu se limitează la analiza părților care alcătuiesc elementele, ci ne permit să adoptăm o viziune mai largă și mai generalizată.

           Din acest motiv, emisfera cerebrală dreaptă este o structură foarte implicată în procesele de gândire artistică, creativă și inovatoare.

           Abilitatea cognitivă care se remarcă cel mai mult în emisfera dreaptă are legătură cu abilitățile spațiale și geometrice. Ordonarea spațiului, generarea de imagini mentale sau construcția geometrică sunt activități desfășurate de această emisferă cerebrală.

           Emisfera dreaptă este capabilă să concepă situații și strategii de gândire într-un mod integrat. Cuprinde diferite tipuri de informații (imagini, sunete, mirosuri etc.) și le transmite în ansamblu.

           Lobul frontal și lobul temporal al emisferei drepte sunt responsabile de activități non-verbale specializate. În schimb, ceilalți doi lobi (parietal și occipital) par să aibă mai puține funcții în emisfera dreaptă.

           Emisfera dreapta este centrul facultăților non-verbale vizuo-spațiale și joacă un rol deosebit de relevant în elaborarea sentimentelor, a prozodiei și a abilităților speciale, cum ar fi vizualul sau sunetul. În ceea ce privește funcționarea sa, emisfera dreaptă nu folosește mecanisme convenționale pentru analiza gândurilor, ci acționează mai degrabă ca o emisferă integratoare.

Mandala

           Jocuri care ajută la dezvolarea creierului: ghicitori, probleme de logică, cuvinte încrucișate, șah, rebusuri, învățarea de miscări noi ( de dans, de karate etc.)

           Alte activităși pentru dezvoltarea emisferei drepte sunt: desenul liber, învațatul unui instrument muzical, cîntatul, cititul, compunerile, jocuri în care se folosește imaginația, puzzle-uri, jocuri de potrivire a unor imagini, învățarea unei limbi străine, jocurile spontane.

           Imaginația ține de emisfera dreaptă și este o parte importantă din crearea vieții de zi cu zi. Este nevoie să îți imaginezi ceea ce îți dorești. Copii au nevoie de pauze lungi în care să viseze, să își creeze noi jocuri și imagini.

           E de dorit dezvoltarea și stimularea emisferei drepte pentru că este centrul care ține de creativitate și de găsirea de soluții inovatoare.

           Surse:

www.warbletoncouncil.org

Geschwind N, Galaburda AM, ed. Dominanta cerebrala. Cambridge: Harvard University Press; 1984.

Hutsler, J.; Galuske, R.A.W. (2003). „Asimetriile emisferice în rețelele corticale cerebrale”.Tendințe în Neuroștiințe

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *