Înainte de a judeca comportamentul unui copil, este nevoie să fim atenți la el, să identificăm care sunt sentimentele, emoțiile pe care le simte sau nevoia neîndeplinită. Și din acest spațiu de empatie, să comunicăm cu el.
Acest tabel vă poate ajuta să înțelegeți mai bine anumite comportamente ale copilului:
Comportament:
Se comportă haotic. E gălăgios. Țipă. Cere în continuu ceva. E agresiv. E imprevizibil. Extrem de zgomotos sau, din contră, interiorizat. Antisocial. Rebel. Mereu în apărare. Atacă adeseori alți copii. Nepoliticos. Distras și neatent. Minte uneori. Își ia multe precauții. Necooperant. Distruge lucruri. Extenuat. |
Sentimentele pe care copilul le poate simți:
Nesigur. Anxios. Simte frică. Furios. Supărat. În defensivă. Simte o mare frustrare. Se simte amenințat. Stimă de sine scăzută. Încredere scăzută. Răzbunător. Copleșit. Confuz. Dezorientat. Tristețe. Singur. Izolat. Neiubit. Neînțeles. Judecat ca fiind obraznic și rău. Exclus. Fără putere. Vulnerabil. Pierdut. Copilul are multe nevoi neîndeplinite. |
Nevoia pe care o simte:
Nevoia ca adultul să se oprească din ceea ce face și să-l facă să se simtă în siguranță. Nevoia ca adultul să-l ajute să treacă dintr-o stare de stres într-o stare de calm. E nevoie de multă asigurare a iubirii și de conectare cu iubire. Empatie. Mesaje precum ”Pot să te ajut.” Are nevoie să fie oprit dintr-o acțiune de agresiune cu non-violență. Are nevoie să se simtă dorit, iubit de către un adult calm, de încredere. Are nevoie să scoată emoțiile puternice afară prin plâns sau râs într-un cadru în care să se simtă acceptat în toată gama sa de emoții. Nevoia de blândețe. Nevoia de speranță. |
||
Sensibil. Se supără ușor. Se împotrivește. Are conflicte frecvente cu ceilalți copii. Se agață de oameni. Are o voce plângăcioasă. Nervos. Cere atenție/ dulciuri/ distrageri prin televizor sau tabletă/ jocuri pe calculator.
Adeseori probleme mici au ca rezultat reacții puternice. |
Neajutorat. Iritat. Confuz. Frustrat. Stresat. Neliniștit. Nevăzut. Neauzit. Judecat. Lipsa empatiei. Emoții inconfortabile. Se simte inconfortabil in propriul corp. Pierdut. Deconectat de ceilalți.
Copilul are câteva nevoi neîndeplinite. |
Nevoia ca adulții să încetinească ritmul și să le ofere lor toată atenția. Nevoia de conectare plină de căldură. Nevoia de reasigurare. Nevoia de limite sănătoase. Nevoia de ghidare pozitivă și de încurajări. Nevoia de reducere a presiunii puse pe el. Nevoia de reducere a amenințărilor. Nevoia de ritm, rutină și de predictabilitate. Nevoia de validare emoțională. Nevoia de ghidare și de informație, care să fie ușor de înțeles. Nevoia de eliberare a stresului prin acceptarea plânsului sau prin râs. | ||
Copilul se focusează pe joacă. Este bun în îndeplinirea propriilor nevoi. Se exprimă clar atunci când cere ajutorul. Este încrezător. Este prietenos. Este generos. Este sociabil. Este alert. Este plin de energie, dar nu agitat. Are o curiozitate sănătoasă. Ascultă cu atenție. Este cooperant. Mănâncă, doarme și învață bine. | Se simte în siguranță. Sigur. Calm. Iubit. Conectat cu ceilalți într-un mod iubitor, Fericit. Susținut. Are un sentiment puternic de apartenență. Contribuțiile sale sunt valoroase. Are o stare de bine. Se simte satisfăcut. Se simte văzut, auzit. Simte suport emoțional. Încrezător. Plin de energie.
Copilul are câteva nevoile curente împlinite. |
Nevoile care îi sunt îndeplinite: are în viața sa cel puțin un adult față de care simte un atașament sigur. Este conștient că este susținut emoțional și fizic. Are ritm, rutină și predictabilitate. Are varietate. Are siguranță. Are o viață veselă. Are prieteni. Are oportunități de a întâlni provocări și de a-și exersa calitățile. Are per total o familie fericită. Primește încurajări. |